Preskočiť na hlavný obsah

Quo vadis, začínajúca učiteľka?

 V septembri som začala učiť na gymnáziu. Na rozbeh som dostala dve skupiny - pokročilých prvákov a začiatočníkov druhákov. Prvé hodiny boli zvláštne, veľmi zvláštne; puberťáci vo veku 14 až 16 rokov na mňa zvláštne zazerali (až som si niekedy pripadala, že som im zjedla na večeru psa alebo čo) a boli dosť skeptickí ako voči mne, tak aj voči predmetu - vôbec nevyzerali nadšene z toho, že sa idú učiť taký krásny jazyk, ako je španielčina. 

Hneď na začiatku som spravila osudovú chybu - prvákom som povedala, koľko bodov mali z rozradzovacích testov, ktoré robili na prijímačkách. Moja neistota rástla a ich tiež, pridali sa aj komentáre o tom, že na online sa toho toľko nenaučili, že si neveria a podobne. Snažila som sa ich povzbudzovať, že to také hrozné nebude, že toho určite veľa vedia a že to bude fajn, ale myslím, že občas tomu sami neverili. 

A tak sme začali bojovať - niekedy s veternými mlynmi, inokedy v príjemných poveternostných podmienkach. S druhákmi, ktorí značne utrpeli online spôsobom výučby, som začala strašne rýchlo, čo som si uvedomila až tak mesiac na to a keď sme sa o tom nedávno bavili, povedala som im: "Bola to pre vás asi taká facka, čo? Ale chytili ste sa riadne dobre, nabehli ste na učenie sa a vidieť, ako ste sa zlepšili!" a oni súhlasili.

A ja som začala skákať pri tabuli, vymýšľať si rôzne spôsoby, ako študentov zaujať a to celé ma začalo veľmi baviť a stal sa zo mňa taký ten typ učiteľky, ako je moja matka (bola som presvedčená, že nikdy nebudem ako ona, ale niektoré fakty treba proste pokorne prijať a vlastne mi aj došlo, že to nie je nič zlé): deckám som už párkrát napiekla koláče a s láskou schrumkali spálené cookies, za ktoré som sa trošku hanbila, na Valentína dostali sladkosti a vyznanie, ako veľmi ich mám rada a ako sa z nich teším. 

Len matne si spomínam na niektoré prednášky zo všeobecnej didaktiky, ale nikdy nezabudnem na prízvukovanie vyučujúcich o dôležitosti dobrej klímy v triede. Pod toto sa ako učiteľka podpisujem; študentom veľmi dobre padne, keď sa zaujímam, čo radi robia, ako sa majú, čo ich v daný deň čaká. Keď sa viem zasmiať alebo keď niečo vypotím.  Vtedy vidia, že som človek ako každý iný, že nie som onálepkovaná štítkom "učiteľka španielskeho jazyka", ale mám aj svoje súkromie, občas mi prepína, občas nemám náladu a občas som zase dobrá parťáčka. Nedávno som začala učiť na ďalšom gymnáziu spojenom s druhým stupňom základnej školy; piataci, šiestaci aj siedmaci mi na prvých hodinách s radosťou poukazovali svojich domácich miláčikov (jedno dievča dokonca aj bzdochy, ktoré chová v terárku - slušne som kukla a okomentovala výrazom "fuj, to sú tie červeno-čierne, čo vyzerajú na prvý pohľad ako lienky a potom ma z nich napne" :D), obrázky, ktoré kreslia a fotky z lyžiaráku. Kľúčom k dobrej klíme v triede podľa mňa je, že si pozriem všetkých tých havkov, všetky tie obrázky a fotečky, aj keď ich možno uvidím 50 za sebou, ale viem, že toto sú tie malé-veľké veci, čo robia deckám zo života krásne miesto, a tým do toho ich milého mikrosveta začnem postupne zapadať aj ja. 

Nikdy som si nemyslela, že raz budem učiť. Stále mávam o svojom živote rôzne romantické predstavy - snívam o tom, že konečne vydám svoju knihu, presťahujem sa do Portugalska do malej plážovej chajdky a budem celé dni plávať, písať knihy, tlačiť do hlavy tofu s chaluhami, piť po večeroch s kamošmi portské a žiť intenzívne. Neviem, kde a ako raz skončím, ale tu a teraz som v školách, kde ani jeden deň nie je rovnaký; každý deň ma tu niekto rozosmeje, učím sa veľa o detskej duši aj o sebe. Učím sa zvládať s chladnou hlavou & väčšou noblesou krízové situácie a občas kričím, nech nešúchajú do tých telefónov, lebo skončia na Pentagone (telefóny, nie dzeci). 

Jedna moja študentka mi minule vyložila karty. Ja teda nie som vôbec ezo, ale bolo to strašne osviežujúce. Maličká racionálna časť môjho ja kričí, že som počula presne to, čo som počuť chcela, ale to je úplne jedno, pretože mi to celé dáva veľký zmysel; to, čo robím, že nielen vzdelávam a vychovávam, ale fúkam rany, počúvam problémy, radím, povzbudzujem, motivujem, som staršou sestrou, kamoškou a občas aj mamou. 




Komentáre

  1. Milujem tvoj humor, Maríja míja!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. perfektne a poučné aj pre mňa, veľmi rada čítam tvoje príspevky, mám sa čo učiť -vď
    aka

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Moc ráda čtu tvoje příspěvky na FB. Učitelství je tak krásné! A líbí se mi, jakým způsobem k němu přistupuješ, asi se v tom dost podobáme.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Kaji. Tiež si myslím, že sme si v tom podobné :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Randiť či nerandiť, to je otázka

 V auguste som písala o tom, aká nešťastná je situácia na trhu s nezadanými mužmi po dvadsaťpäťke a určite vás neprekvapí, ak poviem, že osem mesiacov po to nie je o nič lepšie. Dnes o mamičkároch  a upratovačoch (svojich) hláv.   Že sa človek nemusí zoznamovať len cez zoznamky som pochopila v okamihu, keď som si na dovolenke začala písať s chalanom, ktorého som spoznala cez svoj knižný instagram. Párkrát sme si už predtým písali a začali sme si písať viac, páčili sa mi jeho názory, obkecy na rôzne témy aj pokérované ruky. Dohodli sme sa, že sa po dofči stretneme, stretli sme sa, začali sme randiť, robila som mu tapas aj sangríu, dobre bolo, aj sme sa nasmiali, aj toho dosť narozprávali.  A potom to prišlo, po pár stretnutiach, že si musí upratať v hlave. Podotýkam, že chlapec sa ma po troch rande opýtal, či sme teda spolu, čo som nečakala (a asi ani nikdy nezažila). Dôvod upratania si v hlave nie celkom nejasný, vraj som inteligentná, milá a strašne vtipná, ale skrátka medzi nami nie

Randenie po 25ke je také, že...

 Ak poznáte Sex v meste, možno si pamätáte na časť, čo sa volala Obludárium. V Obludáriu sa Carrie a jej kamošky stretávali s tým najväčším bizárom, aký kedy na Manhattane existoval; boli to týpkovia so zvláštnymi záľubami a zvykmi a u niektorých tieto ich zvyky vyplávali na povrch hneď na začiatku, u iných zase časom. Každá zo štvorice kamošiek po takýchto skúsenostiach v kútiku duše rozmýšľala nad zmenou svojej sexuálnej orientácie a všetky si dali na čas od randenia pauzu.  Asi polroka dozadu sa ma moje decká v škole opýtali, či niekoho mám a ja som na to odpovedala, že chvalabohu nie, lebo v poslednej dobe randím len s členmi Klubu pokročilej mentálnej akrobacie. Deckám to prišlo vtipné, mne až tak nie, povedala som im, že také je, hold, randenie po dvadsaťpäťke a ony na to: "Och, také je aj po pätnástke, neboj!" To som už ďalej nekomentovala, lebo sa mi zdalo, že exotika na poli ľúbostného života je viditeľnejšia naozaj v tom mojom vekovom období, ale čo ja viem, pätnásť

Babi

Nedávno som si farbila vlasy. Chcela som inú farbu, ako som mala, tak som si dopomohla peroxidom. Peroxid je smrad, po ktorom všetky hlavy vyzerajú ako čerstvo vyliahnuté kuratá. S peroxidom na hlave nikto nevyzerá dobre - jedna zo spravodlivostí na tomto svete. Peroxid som mala na sebe prvýkrát, keď som mala devätnásť a zúfalo som sa chcela stať ryšavou dračicou. Z dračice vyšiel skôr papagáj, ale ja som bola nadšená! Moja béefef totiž už roky žila na divokom Západe a keď prišla na návštevu, väčšinou sme obe boli u jej babky. Babi nemala rada, keď sme robili bordel, keď sme príliš hučali a striekali veľa voňaviek či laku na vlasy, ale rada sa s nami rozprávala o živote, o láske, o telenovelách, o seriáloch či len tak, o tom, čo sme prežívali a z čoho sme sa tešili. Moja kamoška Monika sa v tom čase učila za kaderníčku a rada experimentovala. Staré panie ľúbia na vlasoch cukrovú vatu, ale babi dostala na vlasy trošku ryšavej. Trošku pixľovala, trošku si poplakala a dokým jej silver šam