Najťažším aspektom práce
s ľuďmi sú rozhodne samotní ľudia. Úvahy o tom, kam sa vytratila
elementárna ľudská slušnosť, snáď rozoberať ani nemusíme; kde nikdy slušnosť
nebola, tam sa nemá kde (a ani čo) vypariť. Brigádujem v jednom obchode
s oblečením. Okrem oblečenia tu predávame aj doplnky do domácnosti
a rôzne iné srandy. Obchod je to skutočne lacný, čo zákazníci u nás
na východe náramne oceňujú. Minule si tak stojím za kasou, čipujem veci
a blokujem tovar. Ťahám tretiu dvanástku za sebou, zatvárajú sa mi oči
a v duchu si rátam sekundy do prestávky. Príde staršia pani,
nablokujem jej tovar, pobalím jej ho do tašky a za moju dobre vykonanú
prácu sa mi opäť raz dostane polliter hubovej polievky: „To akože nejde krajšie zabaliť?! Čo mi to tam tak hádžete? Slečna, tu
nie sme na trhu, tak trochu kultúry do toho!“ Pozriem na jej kontúrku na
zuboch, pousmejem sa, pomyslím si svoje o kultúre, v duchu ju pošlem
kade-tade a z posledných síl nahodím letuškovský úsmev: „Pani, nehnevajte sa, ale nie je vôbec mojou
povinnosťou vám to baliť. Balím vám to len preto, že mám málo ľudí
a chcela som vám to trochu uľahčiť.“ Žena si frfle popod nos, schmatne
tašku a uteká preč. Za ňou stojí chlapík a so zdvihnutým obočím to
všetko pozoruje. Scénu nekomentuje, ale povzbudí ma úsmevom a popraje mi
pekný deň. Spomeniem si, ako ma minule poslala dokelu ženská, ktorej som sa
opýtala, či bude chcieť tašku. Neutrálny tón očakávajúci neutrálnu odpoveď.
Jasné ako facka. Ženská mi odvrkla, či to má poniesť v jazyku. Po takýchto milých epizódkach s ešte
milšími ľuďmi mám akurát tak chuť zahrabať sa do piesku a ostať tam
minimálne do Veľkej noci a konečne objaviť čaro Breathariánstva. Nedá mi
nezamýšľať sa nad krivkou „normálnosti“ zákazníka; koľko nevychovaných osôb
pripadá na jedného slušne vychovaného človeka, ktorý vie, čo chce, ale odkedy
sa naučil rozprávať, vie o to pekne poprosiť a vaše úsilie oceniť?
Spomínam si na dve
Brazílčanky, ktoré u nás minule nakupovali. Počula som, že sa bavia nejak
inak, ale až po hodnej chvíli mi došlo, že veď
toto ty vlastne študuješ, ty trúbo! Ako prirodzene hanblivý človek som sa
ich neopýtala, odkiaľ sú, ale cenu som im automaticky nadiktovala po portugalsky.
Ženy vypúlili oči-aby sme si rozumeli, nie od úžasu nad mojou portugalčinou,
ale nad tým, že ju vôbec na Slovensku počujú-, usmiali sa a pýtali sa ma,
či rozprávam po portugalsky. Moja portugalčina stále znie viac ako španielčina
s hotentótskym prízvukom, ale ten pocit, keď vám povedia, že ste prvá
osoba na Slovensku, ktorá sa s nimi bavila po portugalsky, je na nezaplatenie.
Alebo ľudia, ktorí prídu, slušne pozdravia a vtipkujú s vami
o nákupných horúčkach svojej ženy/muža, predstierajúc vypuknutie
talianskej hádky po príchode domov kvôli kúpe ďalších teplákov za štyri eurá.
Veľa ľudí sa sťažuje na
slovenské služby; nevrlé predavačky, drzé čašníčky, vulgárnych smetiarov.. Ja
si skromne myslím, že áno, služby sú,
aké sú, ale hlavne kvôli slovenským ľuďom. Neviem čo za tupú logiku
poniektorí máte, ale vojsť do podniku tri minúty pred zatvorením a objednať si
veľké pivo a labužnícky si z neho sŕkať, aj keď viem, že čašníčka uz potrebuje
zatvoriť alebo si vojsť do obchodu a skúšať hordu oblečenia, "veď za
tie dve minútky to dám!", vás učili vaši rodičia? A tiež vás učili
neďakovať, hádzať prachy, akoby sme boli psi na cvičisku a mali poslušne
aportovať, prevracať ocami v rade, pretože predavačka je predsa robot
a nablokuje dvadsať vecí rovnako ako Eva Pilarová kuře vykostí svou
nadzvukovou rychlostí, ironicky reagovať
na neutrálne vety typu "Budete chcieť aj tašku?", pretože zjavne sme
si my z brucha vytiahli, že za ten kus plastu treba aj platiť...
Ste ofučaní, keď stojíte dlho
v rade. Ste ofučaní, keď čakáte, kým vám nablokujeme tovar a vydáme.
Ste ofučaní, keď sa snažíme milo brániť, lebo len vy máte pravdu
a s nami si môžete vkľude aj utrieť zadky, ak by ste chceli.
Prevraciate očami, keď vám dlhšie vydávame. Viete, čo robím ja, keď večer rátam
tržbu a zase zistím, že som urobila manko? Ja teda očami neprevraciam. Mne
je solídne dorevu, že kvôli tomu, aby si rozmaznanci, ako ste vy, mohli rýchlo
ísť kúpiť do bufetu polotovar zvaný „obed“ a ešte naňho trápne vziať svoju
ženu (že vás hanba nefacká, nevedieť ju zobrať do slušného podniku po toľkých
rokoch manželstva!) som sa ponáhľala a zase prerobila svoje ťažko zarobené
peniaze. Na vás, práve vás, ktorí neviete pozdraviť, poďakovať, viete len
hádzať vražedné pohľady a vybíjať si svoje nervy na nás, úbohých
pracovníkov služieb. Ste obyčajní vyciciavači energie a vy to viete.
Vravím možno aj o vás, vašom mužovi, svokre, dcére.. A dúfam, že si
zajtra sadnete ráno do prvej lavičky, pekne sa vyštafírujete a celú kázeň
si zapíšete do notesíka, vrátane fonetickej transkripcie a výkladu cudzích
slov, ktoré pánovi farárovi vyjdú z pusy. Ťažko sa s vami pracuje,
veruže. Ste rozmaznaní, nevďační, nič si nevážite a my sme tí najhorší.
„Zákazník je náš pán“, to teda samozrejme, ale odtiaľ potiaľ. Kedy si konečne
národ slovenský uvedomí, že jedine ak sa budem správať ako človek kultivovaný,
budú ma zaňho aj ostatní považovať?!
Práce s lidma je někdy o nervy, soucítím s tebou. Naštěstí jich v aktuální práci nemám tolik jako v supermarketu, tam mě někdo naštval každý den. Na vrcholu stojí asi sto let starý muž, který mě nikdy ani nepozdravil, ale když jsem mu jednou omylem vydala o dvě, blbé dvě koruny méně, začal po mě křičet, že jsem ho chtěla okrást a že na mě zavolá policii... Děs a hrůza. Mohla bych vzpomínat ještě hodně dlouho, rok práce s lidma by vydala na hodně tlustou knihu...
OdpovedaťOdstrániťJe krásné si od tebe zase něco přečíst! :) Doufám, že ti to vydrží. :) :D
Kája
Ľudia sú experti, čo si budeme hovoriť.. .)
OdstrániťĎakujem, dúfam aj ja!
Tak jsi to celá ty.
OdpovedaťOdstrániťJá chci člááneeek! :D
:DD pobavilo takto na rano! Slubujem,ze dnes bude clanok a zajtra dalsi :*
Odstrániť